Yritysten fokuksen muutos

January 25, 2007

Tuotelähtöisessä mallissa suuri osa yritysten ajasta ja energiasta on mennyt tuotteen valmistamiseen ja myymiseen.

Tulevaisuuden mallin on toimittava toisin. Yrityksen on käytettävä kaikki mahdolliset resurssit asiakkaan tarpeen ymmärtämiseen ja täyttämiseen.

Tuotteella ei ole merkitystä, vaan asiakkaan hyödyllä.

sog11.jpg

Advertisements

4 Responses to “Yritysten fokuksen muutos”

  1. PerttuT Says:

    Graafin varmaankin päivitit, tuo tuntuu selkeämmältä vaikka vieläkin siinä jokin tökkii. Olen samaa mieltä, että pitkällä aikavälillä siirrymme yksityisomistuksen arvostamisesta yhä enemmän kokemusten ostamiseen. Lisäksi ilmastonmuutos yms ovat tehneet tiettyjen tuotteiden omistamisesta jopa negatiivista (esim. autot). Täten siirtyminen tuotteista palveluihin korostuu, ja palveluissa kilpailtaessa asiakkaan saama kokemuksen laatu ja vaivattomuus korostuu.

  2. Miikka Says:

    Yritin sanoa, että:
    “Vanhan liiton” yritykset keskittyvät tuotteiden kehittämiseen tuotteiden itsensä ehdolla.

    Kun taas “uuden koulukunnan” yritykset ajattelevat ensisijaisesti asiakkaan tarvetta ja tuotteen käyttöä.

    Minusta tuntuu, että vain uudella tavalla ajattelevat yritykset kykenevät antamaan.

  3. PerttuT Says:

    Heh. Tuo jako eri tavalla ajatteleviin yrityksiin on houkutteleva. Esimerkiksi Adobe on jännä kombinaatio sikäli, että sen pdf-formaatti on hieno esimerkki miten omistetaan markkina jakamalla markkinaa muillekin – toisaalta yhtiö kuuluu selkeästi “vanhaan liittoon” kun ei ymmärrä soveltaa samankaltaista strategiaa muihin liiketoiminta-alueisiinsa (ja taitaa toisaalta pdf:kin kanssa kiukutella minkä ehtii).

    On jännää, että tuotekehitys on yhä tärkeämpää koko ajan, mutta ansaintamallit sen tuotekehityksen rahoittamiseksi ovat rajussa muutoksessa. “Uuden liiton” firmat ovat minusta ensisijaisesti niitä, jotka hakevat aggressiivisesti erilaisia ansaintamalleja ja myös erilaisia toimintamalleja. Firman ansaintamalli voi perustua johonkin muuhun kuin tuotteista laskuttamiseen. Tuotekehitys on sitten vain se mikä antaa kilpailuedun itselle – tyyliin Google tai MySQL.

  4. Miikka Says:

    Ajateltuani asiaa enemmän, tein aika itsestäänselvän huomion. “Vanhan liiton” yritykset voivat hyötyä antamisesta eniten. Tällaiset yritykset voivat synnyttää hyvin nopeasti eron kilpailijoihinsa siirtymällä antamisstrategiaan.

    Karkeana esimerkkinä: konepajayritys voisi analysoida oman asiakkaansa avainhenkilöiden tarpeita ja löytää sieltä seuraavia: halu menestyä, halu osallistua, halu saada ihailua, halu hallita omaa elämää…

    Jos konepajayritys onnistuisi vastaamaan näihin tarpeisiin, vaikuttaisi se todennäköisesti ostopäätöksiin.

    Mitä tämä tarkoittaisi käytännössä? Yrityksen tulisi yksinkertaistaa radikaalisti tuotteidensa ostoa ja käyttöä. Yrityksen täytyisi jäsennellä ja tarjoilla asiakkaalleen tietoa toimialasta. Asiakkaalle tulisi tarjota koulutusta myös oman toimialan ulkopuolelta. Kaikesta asiakkaan konekannasta tulisi jalostaa hyvin jäsenneltyä dataa asiakkaan käyttöön. jne.

    Antamisstrategia soveltuu myös toimialoille, joilla netin käyttö ei ole mahdollista eikä edes tarpeellista.


Comments are closed.

%d bloggers like this: