Miksi mainostaja haluaa olla paha?

February 4, 2007

Joskus kuunnellessani mediatoimistojen ja mainostoimistojen ihmisten puheita, potentiaalista asiakasta ollaan houkuttelemassa jonnekin ja häneltä halutaan jotakin. Jos puvut ja kravatit vaihdettaisiin maastoasuihin, voisi luulla, että jotain hämärää on tapahtumassa. Mutta ei, kyse on vain kuluttajasta ja hänen kulutustottumuksistaan, ei pimeistä kujista ja kolkkauksista.

Mutta jotain yhteistä näillä asioilla on. Usein mainonnan taustalta löytyy aika raakaa ajattelua.

Netin kautta meidän kaikkien valinnan valta kasvaa. Me voimme hakea tietoa yhä laajemmalta ja voimme itse tuottaa tietoa yhä useampaan paikkaan. Me olemme myös valistuneempia, emmekä enää houkuteltavissa pimeille kujille. Me teemme kulutusvalintamme kirkkaassa päivänvalossa. Me vertailemme ja kilpailutamme asioita netissä. Me kysymme muiden, tuntemattomien ihmisten mielipidettä tehdessämme ostopäätöstä. Me luotamme enemmän täysin tuntemattomiin ihmisiin, kuin tuotteen valmistajaan. Minusta se on valmistajan kannalta aika hälyttävää.

Mitä jos valmistaja ja mainostajat voisivat kääntää tämän päälaelleen? Jos he eivät valmistaisikaan tuotteita ja tuputtaisi niitä kuluttajille, vaan palvelisivat ihmisiä aidosti antaen näille kaiken heidän haluamansa? Olisiko se mahdollista?

Mitä jos mainostaja haluaisikin olla hyvä?

Advertisements

4 Responses to “Miksi mainostaja haluaa olla paha?”

  1. Torfinn Says:

    Retoriseen kysymykseesi haluan vastata kyllä. Uskon ja toivon, että se on mahdollista. Ollaan ilmeisesti kokonaisen paradigmamuutoksen kimpussa. Toiset ihmiset ovat jo valmiina uudessa ajattelussa, toiset eivät tule koskaan olemaan. Ja siinä välissä on iso massa, jonka mukaantulo voi vielä kestää.

    Antamisen strategia on varmaan tekemisissä Sinisen meren strategian kanssa?

  2. Miikka Says:

    Aivan kuin silmät olisivat auenneet ja nyt näkee antamista kaikkialla.

    Olin tänään kuulemassa Pekka Himasta, joka puhui uusiutumisesta. Hänen mielestään luovuuteen tarvitaan perusturvallisuus ja luottamus. Sen päälle rakentuu säkenöivä yhteisö, jossa ihmiset ruokkivat toisiaan hyvillä ideoilla, ilman mustasukkaisuutta. Ihmiset haluavat antaa toisilleen ja kannustaa toisiaan. Antaa… antaa…

  3. PerttuT Says:

    Antamista näkee tosiaan kaikkialla. Itse koen ahdistusta siitä, että pitäisi purkaa käsite jonkinlaisiin alaryhmiin. Intuitiivisesti suurin potentiaali tuntuu olevan juuri digitaalisella antamisella, tai ylipäätään antamisella jonka monistaminen on edullista, olkoot sitten vaikka jokin todella nerokas idea. Toisaalta juuri digitaalinen antaminen tuntuu hankalalta, koska siihen ei välttämättä liitykään luottamuksen lisääntyminen (?). Tai ainakin pidemmällä tähtäimellä jos kuluttaja ymmärtää, että antajalle syntyvä kustannus on hyvin minimaalinen, niin väheneekö “lahjan” arvo? (Henkilökohtaisesti en allekirjoita ainakaan että lahjan kustannus antajalle olisi suhteessa sen arvoon, etenkään digitaalisessa ympäristössä – mutta luulen että toisinkinpäin voi olla?)

    Allekirjoitan myös tuon, että luovuus on vahvasti linkissä antamisen kanssa. Antamisen avulla voi vahvistaa luottamusta ja toisaalta voi siivittää luovuutta, koska kaikki luovuus rakentuu kuitenkin jonkun aikaisemman päälle – suoraan tai epäsuorasti. Täten ainakin minusta antamisen kulttuuri on erityisen olennaista toimialoille ja yrityksille jotka haluavat viestiä olevansa luovia.

    Edelleen loistava ajatus tuo, että ihmiset ovat jakautuneet antamisen suhteen. Toiset syövät kuin kauraa ja toiset eivät ymmärrä ollenkaan mistä on kyse. On tosin myös havaittavissa hyvin yksipuoleista ymmärrystä. Ymmärretään ottaa vastaan ja ymmärretään se logiikka, mutta ei tajuta sitä, että itsellä olisi myös annettavaa.

    Jos tuote/palvelu on ns. “hyvä”, niin sen menestys on 10x helpompi rakentaa. Kun kuluttamisesta tulee sosiaalisempaa ja suosittelun merkitys kasvaa, niin “hyvät” tuotteet voivat saada 1000x kovemman “näkyvyyden” ilman mediatilan ostamista. Jos jokin komponentti kokonaisuudesta annetaan ilmaiseksi, niin tämä verkostovaikutus voidaan saada liikkeelle paljon nopeammin ja vaikutus on paljon pysyvämpi. Täten ennustaisin kyllä nousukautta “hyviä” ideoita kehittäville mainosmiehille (vaikkakin uskon samalla, että erilliset mainostoimistot ovat alana vahvasti kuolemassa).

  4. sogiving Says:

    Tässä tulee päähän niin paljon uusia ajatuksia, jotka pommittavat vanhoja asenteita semmoisista kulmista, että sattuu.

    Antaminen on tosiaan pystyttävä jakamaan lajeihin. Teen tästä oman kirjoituksen.

    Mistä muodostuu annetun asian arvo? Saajan kokema hyöty, vai saajan käsitys antamisen hinnasta antajalle?


Comments are closed.

%d bloggers like this: