Kun antamisesta tulee tuote

February 11, 2007

Markkinointi on murroksessa, jota useat yritykset ovat osanneet käyttää nerokkaasti voitokseen. Markkinointiviestien myrskyssä kukaan ei enää pääse läpi kuluttajalle. Niinpä on ollut pakko kutsua kuluttaja yrityksen luo.

Ja tämä onnistuu vain antamalla riittävästi.
Antaminen ei ole vain osa markkinointia, vaan lähes koko tuote. MySpacen kiintolevytila on ihmisistä kiinnostavaa vain kun siihen liittyy vahva yhteisöllisyys. Google on onnistunut kenties parhaiten. Sen hakualgoritmista on kiinnostunut päivittäin miljoonat ihmiset, koska se auttaa heitä järjestämään mahdotonta ja antaa heille hallinnan tunteen.
sog5.jpg

Tai ehkä paremminkin näin…
sog6.jpg

Advertisements

One Response to “Kun antamisesta tulee tuote”

  1. perttut Says:

    Palvelukomponentit lisääntyvät (tuotteissa maksetaan yhä enemmän palveluista) ja palveluita tuotteistetaan yhä enemmän (palveluista yritetään tehdä konkreettisia tuotepaketteja). Tuotteiden ja palveluiden raja on hämärtynyt valtavasti!

    Aikaisemmin oli ongelmana, että asiakas ei halunnut maksaa palveluista eikä manuaaleista, vaan ainoastaan fyysisestä tuotteesta. Se oli konkreettista ja helppoa. Tämä on toki ongelma tietyillä toimijoilla edelleen. Kuitenkin iso osa toimijoista painii ihan toisenlaisen ongelmakentän parissa: Asiakkaat haluavat ostaa vain palvelua ja palvelun tuotteistaminen on vaikeaa. Jos tuotteistus onnistuu, niin sen myyminen on vaikeaa, erityisesti monimutkaisissa tuotteissa. Yhteinen ongelma on se, että asiakkaan pitää saada kokeilla, rakentaa luottamus ja vakuuttua tuotteen/palvelun hyödyllisyydestä. Tämä on kallista.

    Lisäksi tuotteiden monimutkaistuessa on tuotteen vaihtaminen yhä hankalampaa. Ja muutenkin tuotteista tulee yhä hankalampia myytäviä, monelle firmalle tuote on välttämätön paha josta asiakas maksaa vaikka todellisuudessa raha tehdään palvelusta.

    Täten minä ainakin ymmärrän, että tämä muutos liittyy erityisesti siihen, että kun tuotteista tulee yhä hankalammin ymmärrettäviä ja ostettavia, niin perinteiset markkinointistrategiat eivät enää riitä.

    Lisäksi netti ja digitaalinen maailma yhdessä ovat tuoneet uudenlaisia liiketoimintastrategioita, tai ainakin uudenlaisia sovellusalueita. Näissä toimintastrategioissa raha tehdään osana isompaa verkostoa, eikä perinteisesti suoraan asiakkaalta laskutettavana.


Comments are closed.

%d bloggers like this: