Antamisstrategian osat

March 27, 2007

sog12.jpg
Yritys voi käyttää antamisstrategiaa itsensä muuttamiseen. Toimiakseen antamisstrategian on löydettävä vastus kuvion jokaiseen kohtaan.

  • Mikä on yrityksen visio?
  • Millainen muutos asiakkaiden käyttäytymisessä ja asenteessa tekee visiosta totta?
  • Mitkä ovat asiakkaan tarpeet, joihin yritys voisi vastata?
  • Mikä on asiakkaan kokema hyöty?
  • Millä välineillä asiakkaan hyöty luodaan?

    Yksinkertainen esimerkki: Nike.iD
    Niken palvelu, jossa jokainen voi suunnitella itselleen yksilölliset kengät.

    Mikä on yrityksen visio? (tässä tapauksessa missio):
    “To bring isnpiration and innovation to every athlete in the world”

    Millainen muutos asiakkaiden käyttäytymisessä tekee visiosta (missiosta) totta?
    Asiakkaat rakentavat Nikestä alansa monipuolisimman yrityksen.

    Mitkä ovat asiakkaan tarpeet, joihin yritys voisi vastata?
    Tarve kokea itsensä ainutlaatuiseksi.

    Mikä on asiakkaan kokema hyöty?
    Hän saa ostamisen kaltaisen mielihyvän tunteen suunnittelemalla itselleen kengät, vaikkei niitä ostaisikaan ja ostamalla kengät hän tuntee itsensä enemmän yksilöksi.

    Millä välineillä asiakkaan hyöty luodaan?
    Netti ja uudistettu tuotanto.

    Sen lisäksi, että Nike saa asiakkaita, jotka ovat valmiita maksamaan kengistään hieman enemmän, se saa tärkeää tietoa trendeistä ja kuluttajamieltymyksistä. Niken ei tarvitse arvella kuluttajien makua suunnitellessaan mallistojaan, vaan voi jättää tämän työn asiakkailleen. Nike on tämän prosessin myötä myös saanut uudistaa tuotantoaan.

    Mielikuvahyöty on varmasti tässä vaiheessa tämän palvelun suurin anti.

    Advertisements
  • 2 Responses to “Antamisstrategian osat”

    1. PerttuT Says:

      Talouselämässä on harvinaisen hyvä juttu MySQL:n liiketoimintamallista ja organisaatiosta. Lainaus artikkelista: “MySQL:n talkoovoimaa ovat käyttäjät, jotka lataavat MySQL:n tuotteen netistä – suuri osa ilmaiseksi. MySQL:llä on 10 miljoonaa aktiivikäyttäjää. Ilmaiset lataukset eivät ole yhtiölle miinusta vaan plussaa. “Käyttäjät testaavat tuotetta, hakevat siitä vikoja, korjaavat ne ja lähettävät meille palautetta. Emmekä me maksa heille mitään”, Mickos sanoo. “Vaikka Microsoft rekrytoisi tuhansia huippuälykkäitä koodaajia lisää, se ei koskaan pääse tasoihin sen kollektiivisen älykkyyden kanssa, joka on verkossa”, hän uskoo.”

      Lisäksi artikkeli kuvailee MySQL:n organisaatiota ja sen strategiaa aika mielenkiintoisesti meritähdeksi. Tässäkin blogissa on puhuttu siitä, että mikä on yrityksen “luovuttamaton ydin”? MySQL:n nerokkuudeksi kuvaillaan artikkelissa se, että sillä ei ole sellaista ydintä, vaan se elää markkinan mukaan – kasvattaen uuden haaran, jos jokin tulee syödyksi. Lainaus artikkelista: “Beckströmin ja Ori Brafmanin kirja Meritähti ja hämähäkki valottaa, miten meritähden kaltaiset johtajattomat ja hajautetut organisaatiot mullistavat niin liiketoiminnan aloja kuin yhteiskuntaakin. Meritähdellä ei ole päätä eikä aivoja, ja se voi kasvattaa uuden raajan katkenneen tilalle. Hämähäkkiä muistuttava keskitetty organisaatio sen sijaan kuolee, jos sen pää irrotetaan.”

      Lähde: Artikkeli “MySQL käy it-jättien kimppuun” / Saatavilla: http://www.talouselama.fi/docview.do?f_id=1137869

    2. PerttuT Says:

      Nikelle tuollaisten lisäarvopalveluiden tuottaminen asiakkaille on järkevää, koska Nike keskittyy urheiluun intohimoisesti suhtautuviin asiakkaisiin – ja mitä suurempi osa kokonaismarkkinasta ymmärtää, että urheiluun tulisi suhtautua intohimoisesti, niin sitä suurempi osa markkinasta on potentiaalisia Nike-asiakkaita.

      Antamisen ytimessä on siis saada aikaan muutos halutun kohderyhmän käytöksessä, joko opettaa asiakkaat arvostamaan jotain sellaista jota he eivät ole aikaisemmin osanneet arvostaa, tai sitten pyrkiä kouluttamaan asiakkaat pidemmälle kulutustottumuksissaan – tai pyrkiä tekemään molemmat. Jotenkin tuntuu, että melkein kaikki käyttämämme esimerkit kiteytyvät juuri tähän.

      Graafi kuvaa hyvin toimintaa firman kannalta, voisiko siinä saada sen asiakkaan vielä liikkumaan jotenkin? Kysehän on siitä että pusketaan voimakkaasti asiakkaan asenteet sekä toiminta liikkeeseen.


    Comments are closed.

    %d bloggers like this: