Antamisen yleisimmät virheet v1

April 2, 2007

Mikään ei ole niin luotaantyöntävää, kuin liian itsekäs antaminen.

Toinen paha virhe on huono valmistelu. Kun siihen yhdistetään into, lopputulos voi olla tuhoisa.

Jos esimerkiksi sotketaan tekijöiden ja tuotteen visiot. Lähdetään kehittämään uutta tuotetta, kun ymmärretään jonkin välineen tarjoamat mahdollisuudet (alemmassa kuviossa X) ja on hahmoteltu kuva potentiaalisen asiakkaan tarpeesta (Z).

Näiden yhdistelmällä luodaan tuote, jolla nähdään huikea visio. Ja tätä luullaan myös tekijöiden visioksi (B). Tuotteen visio ja tekijöiden visio ovat kuitenkin aivan eri asioita. Tuoteesta saattaa tulla hyvin suosittu, mutta se ei välttämättä tuloudu tekijöille. Tekijöiden ja tuotteen vision ero on juuri ansaintalogiikassa. Ajattelemalla vain tuotteen visiota, voidaan luoda menestystuote, joka ei koskaan tuota euroakaan rahaa.

Advertisements
%d bloggers like this: