Mitä antaminen on? (v2)

April 15, 2007

Helsingin keskustassa näkee usein pienen, iäkkään naishenkilön jakamassa kirjoituskoneella työstettyjä uskontodisteita.
Hän kokee varmasti antavansa kanssaihmisilleen jotain äärimmäisen kallisarvoista. Mutta monen ohikävelijän mielestä nainen on häiritsevä ja hänen lahjansa mielenkiinnoton.

Antajan mielestä lahja on siis arvokas, mutta saajan mielestä lähes arvoton. Kumpi määrittää lahjan arvon?

Yritys lähestyy potentiaalisia asiakkaitaan tavalla, joka on sille itselleen arvokas, kuten esimerkiksi kalliilla mainoksella, asiakaslehdellä, mahdollisuudella osallistua kilpailuun tai vaikka koeajoon.

Vastaanottaja saattaa kokea tarjotun asian arvottomana, jopa häiritsevänä.

Voiko antaja sanoa antaneensa, jos kukaan ei halua lahjaa?

Advertisements
%d bloggers like this: