Antaminen synnyttää liikkeen

April 24, 2007

Antamisen tehtävä on synnyttää liikettä ja myöhemmin ohjata syntynyttä liikettä.

Liikkeen suunta ei saa olla olla vain lahjan antajan luo ja takaisin alkuperäiseen olotilaan.
sog16.jpg

Vasta antajan luona tapahtuva tai antajalta eteenpäin ohjautuva liike on on muutettavissa liiketoiminnaksi. Liike voi olla fyysistä, virtuaalista tai henkistä.
sog15.jpg

Advertisements

5 Responses to “Antaminen synnyttää liikkeen”

  1. PerttuT Says:

    Minusta tuo liike on hyvä vertaus ja siinä on jotain hyvin olennaista antamisstrategialle. Olen sitä yrittänyt sulatella tarkemmin, tosin vähän huonoin tuloksin.

    Sitä pitäisi ainakin jakaa palasiin, koska jos antamisen lajejakin on erilaisia, niin kai on erilaisia liikkeen muotojakin. Ansaintalogiikan näkökulmasta on myös varmaan olennaista, että saadaanko synnytettyä oikeanlainen liike.

    Itseäni on kovasti mietityttänyt viime aikoina erilaisten yhteisöllisten palveluiden alkutaipaleet. Miten niitä on tuettu? Miten saadaan kriittinen massa palveluun? Mitä kriittinen massa tarkoittaa?

    Ja ylipäätään onko se kriittinen massa edes hyvä käsite kuvaamaan netissä tapahtuvaa liikettä. Tiedämme, että verkossa vain pieni prosentti osallistuu ja tällöin liikkeen kannalta kriittinen yleisöosa voi olla vain muutama prosentti kokonaisyleisöstä.

  2. Miikka Says:

    Huomasin tuota kuviota piirtäessäni, että pakostakin on paljon erilaisia liikkeen muuotoja ja suuntia, joita antamisella voidaan synnyttää. Ehkä malleja on rajattomasti.

    Tärkeää on kuitenkin kyetä ohjaamaan osa liikkeestä jossain vaiheessa rahastusportin läpi.

    Tai sitten malli meneekin niin, että antamisella synnytettävällä liikkeellä saadaan aikaiseksi toinen liike, josta voidaan rahastaa. Esimerkiksi, luodaan yhteisöllinen palvelu, jonne jonkin alan asiantuntijat haluavat tulla. Pian myös alan yritysten on tultava sinne. Liike synnytti liikkeen.

  3. hakukoneoptimointi Says:

    Miikka mielestäni liike on tärkeä ja hyvä havainto.

    Antaminen ei voi lähteä ansaitsemisesta. Ansaitseminen on paljon aidompaa jos se syntyy myöhemmän liikkeen vaikutuksesta. Näin itse antaminen pysyy edelleen antamisena, ja liiketoiminta on antamisen jatke ei osa sitä.

  4. PerttuT Says:

    Kuvio on mielestäni kuvaava, koska monesta antamisstrategiaa toteuttavasta firmasta tosiaan tulee aika rönsyilevä vaikutelma ulkopuoliselle. Kuitenkaan sen “liikkeen sisällä” oleva asiakas ei välttämättä pidä tarjontaa rönsyilevänä.

  5. Miikka Says:

    Antaminen ja ansaitseminen ovat aina kytköksissä toisiinsa, jos uskotaan, että pyyteetön antaminen on mahdottomuus.

    Olen samaa mieltä siitä, että ansaitseminen on antamisen jatke. Prosessin molemmat osat on suunniteltava yhdeksi kokonaisuudeksi, jotta voidaan olla varmoja, että antaminen joskus todella muuttuu asaitsemiseksi.


Comments are closed.

%d bloggers like this: