Teoria mainonnan kuolemasta

August 21, 2007

Ennen kotiäiti sai mainoksista uutta tietoa pesuaineista ja maanviljelijä kylvökoneista. Ennen muinoin mainonta oli vastaanottajalle hyödyllistä.

Tänä päivänä, ihmisten tarpeiden ylitäytyttyä ja tuotteiden samankaltaistuttua, televisio-, radio- ja lehtimainontaa ei koeta enää samalla tavalla hyödylliseksi. Tämän takia mainontaa on kehitetty enemmän brändääväksi markkinoinniksi, joka ei edes tavoittele vastaanottajan hyötyä.

Seuraava kaavio kuvaa mainonnan vaikeaa taistelua uusien markkinoinnin keinojen rinnalla.
sog18.jpg
A=Tilanne ennen markkinointia
B=Tilanne markkinoinnin jälkeen

X=Markkinointi
Z=Vastaanottajan hyöty
Y=Muutos ajattelussa ja toiminnassa

Perinteinen mainonta kykenee vain yhtälöön X=Y, tuottamatta vastaanottajalle hyötyä Z, kun taas monipuolisemmat markkinoinnin muodot, kuten esimerkiksi tapahtumat, netti ja asiakaslehdet pystyvät yhtälöön X=Z+Y.
Kilpailussa, jossa rinnakkain huomiosta taistelevat hyötyä tuottava ja hyötyä tuottamaton väline, ei voittajasta varmaankaan ole epäselvyyttä.

Yksinkertainen esimerkki: Nettipalvelu (X), jonka avulla voi etsiä omiin kasvonmuotoihin ja sävyihin parhaiten sopivat meikit (Z), tuottaa varmasti paremman tuloksen (Y), kuin sivun brändi-ilmoitus aikakauslehdessä.

Advertisements

6 Responses to “Teoria mainonnan kuolemasta”

  1. Risto Says:

    Yllättävän paljon noita huonosti istuvia Calvin Kleinin farkkuja kuitenkin kaupungilla näkee. :)

  2. Miikka Says:

    Mainonta itsessään ei tarjoa potentiaalisella ostajalle enää paljoakaan. Jotta se tarjoaisi edelleen edes jotain, on z-factoria yritettävä nostaa, esimerkiksi alastomuudella, huumorilla tai shokkiarvolla.

    What’s in it for me?

  3. Kari Says:

    Asia ei suinkaan ole noin mustavalkoinen, kuten eivät useimmat muutkaan asiat markkinoinnissa saati tässä elämässä.

    Veikkaanpa, että esimerkiksi tuntematonta tai aliarvostettua meikkituotetta ei myytäisi yhtään enempää pelkästään esittämäsi kaltaisen nettipalvelun avulla. Useimmissa tuoteryhmissä brändi on kuitenkin se, johon kuluttaja vahvimmin sitoutuu. Sitoutumista voi vahvistaa erilaisilla hyötypalveluilla, mutta niiden suoraan ostoja ohjaava vaikutus taitaa sittenkin jäädä vähäiseksi. Palveluja käyttävät varmaan etupäässä jo valmiiksi niitä tarjoaville brändeille uskolliset ihmiset.

    Uskoakseni parhaaseen tulokseen päästään edelleen käyttämällä kaikkia markkinointiviestinnän ja vaikuttamisen muotoja. Ne eivät ole toistensa kilpailijoita, vaan saman joukkueen pelaajia.

  4. Miikka Says:

    Tunnustan kärjistämisen. Yritän verrata eri välineitä nimenomaan teoriassa. Käytäntö on toki hyvinkin paljon monimutkaisempaa.

    Radio-, televisio- ja lehtimainonta on saanut paljon uusia kilpailijoita, jotka itse välineinä pystyvät tarjoamaan vastaanottajalle paljon enemmän hyötyä (=parempi Z-faktori).

    Mainonnan heikkous paljastuu kysymyksellä:
    Mitä vastaanottaja hyötyy mainonnasta?

  5. Antti Says:

    Markkinointikommunikaatiota kaikki. Ajatelkaa brändi tuotemerkkiin sitoutuneena (aineettomana(kin)) arvona. Mainonnan rooli on ensisijaisesti tuon arvon esiintuominen. Palveluiden rooli on lisäarvo. Ja hoplaa, meillä on lisämyyntiä.

    Tehokkaampaa homma on jos kumpikin kanava valjastetaan palvelemaan yksilön tarvetta individualistiseen itsensä määrittämiseen yhteisön kautta. Siinä suhteessa verkkopalvelut ovat tuoneet huikeita mahdollisuuksia sisältäviä peliväleitä markkinointikommunikaatioon.


  6. Uskon yhtälöön X=Z+Y. Mielestäni esimerkiksi lehti-ilmoittelun kuolema sukupuuttoon on jo nyt nähtävissä. Kysymys ei ole mistään pikku ötökästä vaan mammutista, joten tulemme näkemään ison mullistuksen.

    Internet tarjoaa jotakin aivan ainutlaatuista, mitä vanhat mediat eivät tarjoa. En tarkoita vuorovaikutteisuutta, joka sekin on suuri asia. Tarkoitan ohjelmoitavuutta. Mitään muuta mediaa ei pystytä samalla tavalla ohjelmoimaan. Tietokoneohjelmien tärkeä ominaisuus on se, että ne saavat median vastaamaan käyttäjän aloitteisiin.

    Ohjelmoinnin avulla käyttäjälle voidaan tarjota Z.


Comments are closed.

%d bloggers like this: