Antaminen kiihdyttää luovuutta

August 27, 2007

Aki on juuri saanut loistavan idean! Hän kiertää ympäri toimistoa kertomassa siitä kaikille jotka ehtivät kuuntelemaan.

Aki on täynnä intoa omasta ideastaan! On kuitenkin 99% mahdollisuus, että idea ei koskaan toteudu. Sen toteuttaminen saattaa vaatia liikaa resursseja, johto ei näe sille juuri nyt kysyntää, tai sitten se ei vain sovi yrityksen portfolioon. Uuden idean täytyy aina läpäistä yrityksessä monimutkainen ja aikaa vievä fyysinen ja henkinen seula.

Jossain vaiheessa Akin into hiipuu ja hän ymmärtää, ettei hänen ideansa koskaan toteudu.

Lopputuloksena yrityksellä on suuri varasto toteuttamattomia ideoita ja lannistuneita työntekijöitä.

Yrityksen kannattaa ottaa ulkopuolinen maailma osaksi tuotekehitystään. Kannttaa avata ideavaraston ovi ja antaa ideat muiden kehitettäväviksi.

Tästä seuraa kolme merkittävää asiaa:
Yrityksen oman tuotekehityksen nopeus ja teho kasvaa, kun se joutuu kilpailemaan ulkopuolisten kanssa samoista ideoista. Tuotekehitys saa myös käyttöönsä ympäröivän maailman näkemyksen ja osaamisen.

Jakamalla ideoitaan muille yritys kasvattaa itselleen nopeasti maineen idearikkaana ja luovana yrityksenä.

Ja mikä kaikkein tärkein: Aki näkee oman ideansa etenevän jonnekin. Vaikka se päätyisi tuotantoon jossain muussa yrityksessä, se silti lisää Akin uskoa omien ideoiden laatuun ja saa Akin varmasti tuottamaan yhä enemmän innovaatioita.

Advertisements
%d bloggers like this: