Näin rakennat antamisstrategian

September 10, 2007

Tämä voi tuntua liiankin yksinkertaiselta, mutta suosittelen tämän menetelmän kokeilemista. Antamisstrategian rakentaminen voi avata yrityksen johdon silmät näkemään aikaisemmin käyttämättömiä keinoja ja kätkettyjä resursseja.

VÄLINEEMME OVAT:
1 yrityksen visio.

3 yritykselle merkittävintä kohderyhmää.
Valintaa ei tule tehdä vain asiakkaista. Myös oma henkilökunta, kilpailijoiden henkilökunta, potentiaalisit asiakkaat, omistajat ja monet muut ryhmät ovat mahdollisia kohderyhmiä.

1 avoin mieli.

TEORIA:
Yritys on silloin muuttunut visiokseen, kun sen tärkeimmät kohderyhmät tietävät sen todeksi. Niinpä yrityksen muutoksen väline ei olekaan yritys itse, vaan sen kohderyhmät.

Jos yritys haluaa olla luova, se on sitä kun valitut ihmiset tietävät tämän faktaksi. Yritys on globaalisti uskottava kauppakumppani, kun valitut kohderyhmät ajattelevat näin. Yritys on muuttunut alansa edelläkävijäksi, kun valitut ihmiset myöntävät tämän.

VAIHEET:
Käy jokainen kohderyhmä läpi erikseen.

sog22.jpg
1) Kuinka valitun kohderyhmän ajattelun ja toiminnan (Y) tulisi muuttua, jotta yrityksen visio toteutuisi?

sog23.jpg
2) Mitä valittu kohderyhmä tarvitsee (Z), muttei saa.

sog24.jpg
3) Mitä kohderyhmälle tulisi antaa (X), jotta sen tarve täyttyisi ja se muuttaisi ajatteluaan ja käyttäytymistään yrityksen vision suuntaan?

YKSINKERTAINEN ESIMERKKI
Raaka-ainevalmistajan visio on kasvaa valtakunnallisesta pelurista koko mantereella toimivaksi yritykseksi. Sen on päästävä sille listalle, jolta sen potentiaaliset asiakkaat pyytävät tarjouksia (Y). Yritys kartoittaa potentiaalisten asiakkaiden tarpeet ja keksii yhdeksi puutteeksi alan keskitetyn tiedon löytämisen (Z). Yritys ryhtyy tuottamaan palvelua, joka tarjoaa alan tiedon kootusti (X). Yritys pääsee keskusteluihin potentiaalisten asiakkaiden kanssa ja visio toteutuu.

sog25.jpg

Yksinkertainen yhtälö X=Z+Y saattaa tuottaa paljon toimenpiteitä, jotka yrityksen olisi tehtävä joka tapauksessa päästäkseen visioon. Joskus taas vastaukset voivat olla yllättäviäkin.

Advertisements
%d bloggers like this: