Applen ongelma

September 26, 2007

Onko Applella mitään tekemistä antamisstrategian kanssa?
Apple ei päästä asiakkaitaan kehittämään tuotteitaan.
Apple ei lanseeraa tuotteita ilmaisuuden avulla.
Apple ei anna asiakkailleen edes ilmaista .mac -palvelua.

Toistaiseksi Applen suljettu systeemi on tuottanut erinomaisia tuloksia.

Mutta onko Applen “me tiedämme mitä ihmiset haluavat ja vain me osaamme täyttää nuo tarpeet” -strategia vaikeuksissa?
Viime aikoina Apple on kolaroinut ympäröivän maailman kanssa. Ensin Apple joutui päästämään kopiosuojaamattoman musiikin myyntin iTunes Storeen. Ja nyt Applen iPhone on hakkeroinnin kohteena, kun ihmiset haluaisivat puhelimelleen jonkin muun kuin Applen valitseman operaattorin.

Yksi ihmisen perustarpeista on vapaus. Aikaisemmin Apple on ollut vapauden, itsenäisyyden ja individualismin symboli, mutta Applen vallan kasvaessa mediamarkkinassa, yhä useampi kokee Applen rajoittavana ja ahdistavana. Olisikohan Applen syytä harkita strategian vaihtoa?