Ylijäämästä strategian ydin?

October 30, 2007

Antamisstrategian voi rakentaa miettimällä matkaa nykytilasta visioon, ja kuinka valitut kohderyhmät voivat auttaa yritystä tekemään tuon matkan mahdollisimman nopeasti. Kohderyhmän tarve (Z), toivottu muutos (Y) ja annettava asia (X).

sog24.jpg

Tai sitten strategian rakentamisen voi aloittaa mistä tahansa.
Esimerkiksi yrityksen prosessissa syntyvästä sivutuoteesta, jolla ei nähdä prosessin ulkopuolista arvoa. Mitä jos tuota sivutuotetta jalostettaisiin ja annetaisiin pois (X). Kenen tarpeen (Z) se voisi täyttää? Ja mitä sitten tapahtuisi (Y)?

Esimerkki:

X = Nykyaikaisten autojen tietokoneet keräävät paljon tietoa, jota käytetään autojen huollon yhteydessä. Voisiko tuosta datasta jalostaa jotain annettavaa?

Voisiko auton mukana saada nettipalvelun, jolle on kerätty koko auton elinajan tieto helposti ymmärrettävässä muodossa? Tuo sivusto voisi kertoa auton kunnon lisäksi kuljettajan ajotyylistä ja taloudellisuudesta. Sivusto voisi tarjota neuvoja säästävämpään tai ympäristöystävällisempään ajotapaan. Se voisi myös kertoa auton todennäköisen arvon, tarjota lisävarusteita, huolto-ohjeita ynnä muuta hyödyllistä.

Z = Tällainen auton lisäominaisuus kiinnostaisi varmasti kaikkia asiakkaita.

Y = Millaisen mielikuvan tällainen palvelu loisi autovalmistajasta?

Advertisements
%d bloggers like this: