Antamisstrategia törmäsi seinään

December 3, 2007

Vihdoin antamisstrategian kehittämisessä koitti hetki, jota olen odottanut. Seinä.

Yhtäkkiä hommasta katosi punainen lanka ja antaminen tuntui viuhuvan joka paikassa, eikä oikein missään. Onneksi olin osannut odottaa tätä hetkeä ja olin hamstrannut kaappiin paljon kaakaota ja pullaa.

Ongelma lähti purkautumaan, kun pääsin käymään mielenkiintoista keskustelua amerikkalaisen Steven kanssa, joka yritti pohtia antamiselle ROIta ja Italialaisen Fabion kanssa, joka haluaisi kirjoittaa aiheesta gradunsa. Yritin selittää molemmille, mistä on kysymys, enkä osannut. Siis takaisin piirrustuspöydän ja perusasioiden ääreen.

Siirsin SoG-kirjan julkaisupäivän helmikuulle ja lähden miettimään perusasioita uudelleen.

Advertisements

10 Responses to “Antamisstrategia törmäsi seinään”


  1. Todella hyviä asioita ei koskaan synny ilman epäonnistumisia. Olet oikeilla jäljillä, Miikka. Just keep on pushing!

  2. Miikka Says:

    Kiitos kannustuksesta! Kyllä tämä tästä hioutuu ja kirkastuu.

  3. maija Says:

    Joo, olen samaa mieltä, että ajatuksissasi on itua.

    Viitaten joihinkin aiempiin kommentteihin ja keskusteluun tällä foorumilla, voisit kuitenkin miettiä edelleen sitä toimialajuttua ja konkretisoida aihetta tai hakea samanlaisuuksia/erilaisuuksia ja sitä mitä tämä antamisstrategia toisi.

    On aika selkeää keskustella moderneistä jutuista (internet, web, ohjelmistot jne), mutta olisi haastavampaa käsitellä perinteisemmän teollisuuden tai tuotteiden osalta antamisstrategiaa. Kannattaisi pohtia molemmilta kanteilta.

    Ehkä saat solmusi auki, jos avaat silmäsi esimerkeille elävästä elämästä (siis jotka tukisivat sun teesejä, tietty).

    Mä henk koht tykkäsin ajatuksesta “liikkeen synnyttämisestä” osana tätä antamisen strategiaa, se jotenkin antaa puhtia miettiä perinteisiä businesscaseja toisella tavalla.

    Ymppäisin mukaan myös yhteisöllisiä elementteja: kuinka saan esim. asiakkaana osaksi omaa tuoteketjua ja osaksi kehitystä, tai asiakkaan asiakkaan.

    Tsemppiä!

  4. pni Says:

    Jos se olisi helppoa, niin se ei olisi kivaa?

  5. Miikka Says:

    Maija: Olen samaa mieltä kanssasi. Nettitaktiikoista on helppo keksiä mitä tahansa nokkelaa sanottavaa. Mutta aidosti mielenkiintoisen näkökulman avaaminen perinteiseen strategiatyöhön on varmasti haastavampaa ja antoisampaa.


  6. Perusasioiden miettiminen uudelleen on hyvä ajatus, mutta jossakin vaiheessa Sinun on pantava peli poikki. Tämähän on kuitenkin Sinun henkinen tuotteesi, eikä meidän, jotka vain ronkimme yksittäisiä asioita.

    Ulkopuolisen on vaikea nähdä asian ydintä. Esimerkit auttavat mutta voivat johtaa uusiin nippeliasioihin, jotka suuntaavat keskustelun ihan harhaan.

    Luin koko käsikirjoituksen ja tein eräitä kommentteja. Minusta ongelmallisimpia ovat eräät sanat, jotka eivät vastaa nykytodellisuutta. Sana, jolla on vanha merkitys, otettuna uuteen käyttöön voi ohjata lukijan ajatukset aivan muualle.

    Ensimmäisenä nostin esiin antaminen-sanan. Pyyteettömästä antamisestahan tässä ei ole lainkaan kysymys, mutta tuo sana johtaa ajatuksen juuri siihen. Ainakin minulla johti.

    Miikka, älä kuitenkaan lannistu kritiikistä. Sitähän Sinä halusit ja sait. Kirjan tekeminen tällä tavalla on erittäin rasittavaa.

    Olen julkaissut useita kirjoja ja aina minulla on ollut esilukijoita. Moni ei kuitenkaan ole edes vaivautunut lukemaan käsikirjoitusta. Moni on tarttunut nippeliasioihin. Eikä juuri kukaan ole ymmärtänyt kirjan ydinsanomaa. Olen vain rohkaissut mieleni ja julkaissut kirjan, kun se on tuntunut kohtalaisen valmiilta. Ei ole tarvinnut katua milloinkaan.

    Siis, neuvoni: Älä enää julkista uusia käsikirjoitusversioita, vaan rohkaise mielesi ja julkaise lopullinen kirja. Sitäkin ihmiset kritisoivat, mutta se on keskustelua. Voit olla onnellinen, jos saat kirjallasi aikaan keskustelun.

  7. Miikka Says:

    Minä olen kiitollinen kaikesta kritiikistä ja kannustuksesta! Vilpitön kiitos! SoG ei vaan vielä ole valmis. Ajatus rupesi kääntymään liikaa netin puolelle.

    Kirjan julkaisupäivä on helmikun puolessavälissä. Tiedän, että ajatus ei ole silloinkaan täydellinen, mutta nettijulkaisemisen ihanuus on sen joustavuudessa. Julkaistua kirjaa voi aina korjailla ja kehittää, tai sen jatkoksi voi synnyttää tehtävä- tai keissikirjoja.

  8. PerttuT Says:

    Antamisstrategia liikkeen synnyttämiseksi ja ohjaamiseksi on ainakin jäänyt sitkeästi omaan ajatteluuni. Sektorina liitän sen vahviten kyllä markkinointiin ja tuotekehitykseen jotka nyt muutenkin ovat nykyisin lähentyneet webissä toisiaan yhä enemmän. Webin ulkopuolella koen itse antamisstrategian kyllä toimivana, mutta en läheskään niin kiinnostavana koska kustannusyhtälö on kaikissa itse keksimissäni caseissa aivan liian vaikea.

    Ehkä teoreettinen lähestymistapa on ihan hyvä, koska ainakin omat havainnot ovat olleet että monet ymmärtävät mahdollisuudet ja sovelluskohteet aika eri tavoin. Toisaalta kyse on selkeästi niin isosta asiasta, että pieni sulattelutauko ei varmasti tee pahaa. Ilmaisuuden ajatuksesta kirjoittelevat ja ovat kiinnostuneet muutkin maailmalla, joten ei tässä edelleenkään ole kyse mistään ohi menevästä villityksestä vaan ihan toimivasta strategisesta ajatusmallista.

    Se on toki eri asia miten siitä saa selkeän esityksen.


  9. Eikö perinteistä antamista perinteisimmillään ole myös ostamisen esteiden poistaminen vaiheistamalla ostoprosessia niin, että asiakas voi kokeilla tuotetta ennen lopullista päätöstä? Mitä muuta vaatteiden ostaminen “avokaupalla” (sinänsä upea termi!), autojen koeajaminen, maistattelu marketeissa yms on kuin antamista kokeilun merkeissä?

    Oletteko koskaan käyneet itse kahdesti maistamassa marketin konsulentin pikareista? Eikö tulekin syntinen olo? Siinä se antaja ei kehtaa sanoa, ettei annakaan, mutta koska kirjoittamattomia pelisääntöjä ei ole, ja kyse on ikäänkuin oikeasti antamisesta, niin toisenkin annoksen saa ottaa – jolla hetkellä kokeilun ja maistattamisen logiikka häviää.

  10. Mika Says:

    Pidin kovasti sisällöstä. Uskon tämän toimivan täysin mm. ohjelmistotoimittajien ja konsulttien tehtävissä alalla kuin alalla.
    Kivijalkaankin löytyy hyviä soveltamiskohteita tätä edellisestä kommentista.

    Olen jo vuosia puhunut (vaikka en enää konsulttialalla suoranaisesti toimikaan) konsulttien vastuusta mm. web-suunnittelussa tai ohjelmistoratkaisujen myymisessä PK-sektorilla. Ohjelmistotoimittaja / konsultti, joka oikeasti uskaltaa tarjota “rahat takaisin” vakuuden tai sitouttaa hinnan suhteessa esimerkiksi asiakkaan saamaan hyötyyn on mielestäni vahvoilla, ts. toimittaja “antaa kokeilla tuotetta ennen lopullista päätöstä” – todellisessä ympäristössä. Tällöin toimittaja antaa osaamistaan ja tuotteensa asiakkaalle josta odottaa saavansa hyötyä myöhemmin, mutta ennenkaikkea sitoutuu samalla asiakkaaseen aivan toisella tavalla. Samalla (toivottavasti) täytetään asiakkaan ja pitemmällä tähtäimellä myös toimittajan tarpeet koska asiakkuus on taattu jos homma toimii ja silloin myös kassavirta varmistettu. Kukaan ei halua antaa pois toimivaa ratkaisua joka oikeasti tuo lisää kannattavuutta. On mukava maksaa kun on mistä maksaa. Edellä mainitut asiat tosin edellyttävät toimiakseen että toimittajat oikeasti tuntevat markkina-alueen jopa paremmin kuin asiakas itse.


Comments are closed.

%d bloggers like this: