Lintu, kala vai mitä he*****iä?

December 5, 2007

“Onko se markkinointia? Viestintää? Brändinrakennusta? Tuotekehitystä? Mainontaa? Johtamista? Vai mtä hemmettiä?”

Tällaiseen kysymyspatteriin olen joutunut vastaamaan viimeaikoina aika usein. Antamisesta strategisena välineenä on välillä vaikea saada otetta ja moni yrittää lokeroida antamista, jotta sen saisi jollakin tavalla hanskaan.

Ensin ajattelin, että antamisstrategian selittämiseen tarvitaan runsaasti esimerkkejä elävästä elämästä. Mutta sitten ymmärsin, että juuri ne esimerkit johdattelevat ihmiset lokerointiin. Päätin pitää antamisstrategian tulevassa kirjassa puhtaasti teorian tasolla, jolloin jokainen saa itse hakea esimerkit omasta ympäristöstään ja ajattelustaan. Sillä strategisen antamisen ajatuskehikkoa voi käyttää apuna hyvin monissa tilanteissa.

sog28.jpg

Tulen kyllä käsittelmään antamisen mahdollisuuksia yrityksen erilaisissa toimissa, kuten
esimerkiksi strategian tukena, lanseerausvälineenä, netin ansaintalogiikan hahmottajana ja koko toimialan muuttajana. Mutta ilman keissejä, teoreettisesti.

sog29.jpg

Advertisements

4 Responses to “Lintu, kala vai mitä he*****iä?”

  1. erkka Says:

    Mutta eikö keissittömyys saa sanomasi näyttämään kovin tuulesta temmatulta? Teoria onkin vain hypoteesi, jota ei ole koskaan testattu.

    Esim. tuo iso kuvio selventää ajatusta, mutta se ei perustele sitä.

  2. Miikka Says:

    Aivan. Koko homma on mahdottoman epätieteellinen joka tapauksessa. Ehkä minä vaan heitän ajatuksen ilmaan ja jätän lopun vastaanottajan uskon varaan.

  3. Arttu Says:

    Yksi mahdollisuus olisi miettiä teorian johonkin osaan kasa esimerkkejä riittävän monelta eri sektorilta jotta kiusallista lokerointia ei pääsisi syntymään.

    Ehkä tämän blogin lukijoita voisi käyttää talkooväkenä esimerkkien keksimisessä?

  4. Miikka Says:

    Hyvä ajatus. Yritän saada teorian osat postattua mahdollisimman pian tänne blogiin. Katsotaan sitten kirvoittavatko ne esimerkkejä.


Comments are closed.

%d bloggers like this: