6 vinkkiä antamisstrategian käyttöön

January 4, 2008

1. Synnytä liike antamalla

Antamalla jotain vastaanotajalle tarpeellista yritys pystyy synnyttämään liikettä paremmin kuin millään muulla keinolla. Yrityksen on uskallettava antaa jotain arvokasta. Ja syntynyt liike on osattava ohjata tuottamaan jotain vielä arvokkaampaa.

2. Paljasta motiivisi

Antaja hyötyy aina antamisesta. Ja vastaanottaja tietää tämän, joten antamisen motiivit kannattaa tuoda esille mahdollisimman rehellisesti.

3. Anna luovasti

Yrityksen ei kannata antaa vain asiakkailleen. Usein yrityksen kannalta epärelevantille ihmisjoukolle antaminen voi olla kaikkein hyödyllistä. Esimerkiksi antamalla niille, joilla ei ole varaa yrityksen päätuotteeseen, voi heiltä saada korvaamattonta apua markkinoinnissa ja tuotekehityksessä.

4. Nauti antamisesta

Antamisen tarkoitus tulisi aina olla onnellisuuden lisääminen. Viha ruokkii vihaa, intohimio ruokkii intohimoa. Ihmiset vastaavat sillä samalla tunteella, joka heihin kohdistetaan. Se, joka haluaa tuottaa toisille onnellisuutta, saa sitä vähintään samalla mitalla takaisin.

5. Löydä antamiseen tasapaino

Anna ihmisille mahdollisimman paljon, mutta älä ole naivi hölmö. Älä anna omaasi pois ilman vastinetta. Mutta älä myöskään yritä vaatia ihmisiltä vastalahjaa, jota he eivät halua antaa. Antamisen tulee vastata vastaanottajan tarpeeseen, mutta sen tulee myös sisältää toiveen vastalahjasta. Tämän tasapainon löytäminen voi olla vaikeaa.

6. Valmistaudu vastalahjaan

Antaja palkitaan aina, mutta vastalahja saattaa tulla niin abstraktissa muodossa, että sen havaitseminen voi olla vaikeaa. Vastalahja voi olla mielipiteitä, sosiaalisia suhteita, mielikuvamuutosta, puskaradiota tai ihailua. Yrityksen on havaittava vastalahja ja osattava hyödyntää se.

Advertisements
%d bloggers like this: