Jakamisen ja antamisen ero

February 27, 2007

Minusta jakaminen – ainakin yhden sen merkityksen kautta – sisältää enemmän vastavuoroisuutta ja yhteisöllisyyttä, kun taas antaminen voi olla sokeaakin, eli annetaan tietämättä saadaanko koskaan mitään takaisin. Antaminen vaatii enemmän uskoa ja rohkeutta.

Kun jakaa, itselle jää jotain.

Kun antaa, itselle ei välttämättä jää mitään.

Yritys voi JAKAA tutkimusresursseja kilpailijoiden kanssa, jolloin JOKAINEN SAA itselleen jotain uutta, josta lähteä kehittämään uutta kilpailuetua.

Yritys voi ANTAA kilpailukentälleen oman liiketoiminnan kannalta tärkeitä tutkimustietoja, samalla MENETTÄEN niiden avulla saatavan kilpailuedun.

6 Responses to “Jakamisen ja antamisen ero”

  1. PerttuT Says:

    Jakamisen ja antamisen ero on merkittävä. Tuon fiiliksen osalta olenkin ihan samaa mieltä, eli antaminen vaatii uskoa, jos haluaa ajatella niin että hyötyä halutaan takaisinkin.

    Lähden miettimään esimerkkien kautta…

    Esimerkiksi ohjelmistoteollisuudessa sekoitetaan liian usein sanat “open” ja “free” keskenään. Avoin lähdekoodi ei tarkoita ilmaisia ohjelmistoja ja ilmainen ohjelmisto ei välttämättä taas olekaan avoin ohjelmisto. Myös joskus käytetty “vapaa ohjelmisto” tuo mieleen lähinnä vapaan kanan kananmunat. Suurin osa esimerkiksi avoimen lähdekoodin tuotteista eivät todellakaan ole vapaita. Ne ovat avoimia niihin tehtäville muutoksille, mutta eivät vapaita, eivätkä ilmaisia (yleensä tuotteita saa siis vapaasti parantaa ja käyttää, mutta tuotteita ei saa yhdistellä maksullisiin tuotteisiin). Täten kun puhutaan esimerkiksi avoimesta lähdekoodista, niin puhutaan jakamisesta. Jaetaan koodia, ohjelmistotuotteita, tukipalveluita ja tietoa maailmalle ilman että pyydetään korvausta. Vastalahjaksi toivotaan, että tuote kehittyy, sen käyttö lisääntyy ja maailma olisi parempi paikka (mutta kaikki tämä ei ole mitenkään pakollista). Täten jossain mielessä kyse on lahjasta, etenkin projekteissa joissa on takana lähinnä yksityishenkilöitä. Esimerkiksi Firefox-selain on mielestäni pääasiallisesti suuren yhteisön lahja maailmalle.

    Monet avoimen lähdekoodin tuotteet joissa ovat mukana myös suuret firmat ovat sitten enemmän sitä jakamista. Jaetaan koodia ja mahdollistetaan laajemmalle yhteisölle osallistuminen ohjelmiston kehittämiseen. Monesti näissä projekteissa antamisen ja jakamisen raja on häilyvä. Toisaalta niin se varmaan on muuallakin. Se kuuluisa lahjahevonen ei aina olekaan niin priimatavaraa tai niin pyyteetön kuin miltä aluksi tuntuu.

    Ihan toinen asia onkin sitten, että onkos tämä nyt sitten niin iso juttu? Moni firma antaa ohjelmistoja ilmaiseksi, koska tietää hyötyvänsä sitä kautta alan yleisen kasvun kautta ja opettavansa asiakkaat omiin tuotteisiinsa.

    Mitä sitten on se jakamisen ja antamisen ero?

    En ole aivan samaa mieltä, että antaessa menettää jotain. Jakamisen kohdalla fiilis on kyllä sellainen, että jos jaan jotain, niin se on yleensä jotain ei-valmista, keskeneräistä, kuten ideat ja resurssit. Raaka-aineita siis jaetaan (?). Jakamisessa luovutaan jostain – oikeudesta tai kappaleesta. Jos annan jotain, niin annan toiselle luvan myös hyödyntää ja saada hyötyä antamastani asiasta.

    (Se on sitten ihan eri asia, että kykenisinkö itse hyötymään kyseisestä asiasta.)

    Näin siis kaupallisesta näkökulmasta ajateltuna päädyn aika lailla samaan tulokseen, eli siihen, että jakamisessa jaetaan jotain keskeneräistä, antamisessa saatetaan jotain menettää. Menettäminen ei kuitenkaan ole se merkittävin ero, vaan se, että antamisessa annetaan vastaanottajalle oikeus hyötyä antamisen kohteesta, kun taas jakamisessa yleensä rajoitetaan hyötymismahdollisuutta tai jaetaan jotain joka on vielä raakile.

  2. PerttuT Says:

    Tarkemmin ajateltuna antamisen ja jakamisen ero voisikin liittyä siihen, että mikä on keskeisin hyöty minkä kohteesta voi saada. Jos keskeisin hyöty on, että pystyy käyttämään tuotetta (esim ohjelmistoa), niin sen saaminen ilman korvausta voisi olla lahja. Täten onko jokin antamista vai jakamista riippuu aika lailla vastaanottajasta. Firefox voi olla käyttäjilleen lahja, mutta Microsoftin näkökulmasta se on vain avoin, kilpaileva ohjelmisto, ei lahjaohjelmisto.

    Toisille jaetaan, toisille annetaan. Toisaalta voiko esim tietoa antaa? Eihän sitä voi omasta päästä pyyhkiä pois, joten se kai olisi aina jakamista…?

  3. PerttuT Says:

    Myös ajatuksesi kilpailuedusta hämää minua. Onko se lahja jos kilpailuedun menettää? Jakamista jos kilpailuedustaan pitää kiinni?

    Entäs jos luopuu kilpailuedustaan ja antaa, ja sitten saakin ihan toisenlaisen kilpailuedun sen kautta? Tämähän kai se antamisen strategian ydin on.

  4. Miikka Says:

    Jakaminen on jotain yhteistä. Esimerkiksi jonkin prosessin voi jakaa usean ihmisen kesken. Kuten tämän blogin. Ja jakamisesta jokainen saa jonkinlaista suoraa voittoa. Ohjelmistoesimerkissä yritys saa uutta koodia ja vapaaehtoinen koodaaja oppia, inspiraatiota, yhteisöllisyyttä ja mainetta.

    Antaminen taas on yritykseltä riskinotto.
    Se antaa ilmaiseksi jotain, josta se voisi teoriassa pyytää korvauksen. Yrityksen on kuitenkin USKOTTAVA, että sen riskinotto kannattaa ja se saa pian enemmän rahaa kuin olisi saanut pyytämällä tuotteesta hinnan.
    Ensin se saa tunnettuutta, mainetta, positiivisen mielikuvan, lojaaliteettia, suosittelijoita, runsaasti potentiaalisia kontakteja.
    Ja sitten yrityksen on osattava tulouttaa lahjansa.
    Kuinka? Hyvä kysymys.

  5. Lasse Says:

    Onko vastaanottajan kannalta väliä onko saamassa jakamisen vai antamisen tuotetta?

    En näe juurikaan hyötyä miettiä jakamisen ja antamisen eroa. Minulle suunnitelmat lähtee aina käyttäjän eduista.

    Jaan ja annan sisältöä näennäisen ilmaiseksi, mutta ainahan kaikki jollakin tapaa maksaa, vaikka vain käyttäjän aikaa.

    Jos tarjoamani palvelu on edes hiukan arvokkaampaa kuin käyttäjän sen kuluttamiseen uhraama aika, on se käyttäjälle mielekästä. Mielekkään sisällön muuttuminen merkittäväksi saa taas aikaan käyttäjässä toimia. Käyttäjä saattaa osallistua kommentoimaan, tai kertomaan sisällöstä muille.

    Tarjoan samassa paikassa maksullisia suunnittelu- ja hakukoneoptimointipalveluita, ja se on mielestäni täysin luentava ja hyvä tapa hyötyä itse antamisesta.

  6. Miikka Says:

    Totta. Vastaanottajalle sillä ei ole niin suurta merkitystä, annetaanko hänelle, vai jaetaanko hänen kanssaan, mikäli hän kokee saavansa jotain arvokasta.

    Yrityksen kannalta taas sillä voi olla merkitystä, jos ajatellaan jakamista yhteisenä tekemisenä ja antamista enemmän yksisuuntaisena antajalta-saajalle prosessina. Tällöin antaja joutuu odottamaan antamisen palkintoaan kauemmin.

    Tämä on sanahelinää, jolla ei kuitenkaan ehkä ole niin suurta merkitystä. Sekä antaminen, että jakaminen ovat tärkeitä välineitä nyt ja tulevaisuudessa.


Comments are closed.